عواقب قانونی عدم پرداخت اجرت‌المثل ایام زوجیت
نوشته شده توسط : alirezam216

عواقب قانونی عدم پرداخت اجرت‌المثل ایام زوجیت

چنانچه دادگاه مرد را ملزم به پرداخت اجرت‌المثل به همسر (زن) خود نماید و مرد آن را پرداخت نکند زن می‌تواند بر اساس قانون برای رسیدن به حق خود برای دریافت اجرت‌المثل ایام زوجیت (زناشویی) اقدام نماید.

برای زوجه (زن) امکان درخواست اعمال مواد 2 و 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی وجود دارد.

بر اساس ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، محکوم‌له (زن) می‌تواند درخواست توقیف اموال محکوم‌علیه (مرد) را برای دریافت طلب خود از دادگاه داشته باشد.

همچنین در ماده ۳ این قانون پیش‌بینی شده است که اگر امکان دریافت محکوم‌به (اجرت‌المثل ایام زوجیت) از روش‌های ذکر شده در این قانون وجود نداشته باشد، محکوم‌علیه به درخواست محکوم‌له تا زمان اجرای حکم و یا پذیرفته شدن ادعای اعسار و ناتوانی مالی مرد در پرداخت اجرت‌المثل و یا اعلام رضایت از سوی محکوم‌له، حبس گردد.

مدت زمان حبس در صورت عدم پرداخت اجرت‌المثل ایام زوجیت

چنانچه مرد به دلیل عدم پرداخت اجرت‌المثل ایام زوجیت و زناشویی حبس گردد، تا زمانی که این دِین و بدهی را پرداخت نکند، همچنان در حبس باقی خواهد ماند ولی برای مرد این امکان وجود دارد که همانند دیگر محکومیت‌های مالی، دادخواست اعسار و ناتوانی مالی و تقسیط را طرح نماید.

درآمدهای هزینه شده در خانه شوهر

در قانون حمایت از خانواده تأکید شده است که اگر زوجه (زن) کارمند باشد و از دستمزد و حقوق ماهیانه خودش در منزل زوج (مرد) مصرف نماید. این مبلغ علاوه بر اجرت‌المثل قابل مطالبه و درخواست است.

بر اساس ماده 30 قانون حمایت از خانواده اجرت‌المثل برای کاری است که زن در خانه شوهرش انجام می‌دهد اما خانمی که شاغل است و حقوق خود را در خانه همسر مصرف کرده است، می‌تواند آن را به طور کامل مطالبه نماید.

بر اساس ماده 30 قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1391 در مواردی که زن در دادگاه ثابت کند به امر زوج یا اجازه وی از مال خود برای مخارج متعارف زندگی مشترک که بر عهده زوج است هزینه کرده و مرد نتواند قصد تبرع و رایگان زن را اثبات نماید، زوجه می‌تواند معادل آن را از مرد دریافت نماید.

وکیل اعاده دادرسی ، وکیل کلاهبرداری 





:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: